RGB – jeden z modeli przestrzeni barw, opisywanej współrzędnymi RGB. Jego nazwa powstała ze złożenia pierwszych liter angielskich nazw barw: R – red (czerwonej), G – green (zielonej) i B – blue (niebieskiej), z których model ten się składa.
Kolor RGB można obliczyć tak:
numer koloru = R * 256^2 + G * 256 + B
Formaty bitmap i rozszerzenia nazw plików standardowy format pliku zawierającego zgodną z systemem Windows nieskompresowaną grafikę rastrową plik, w którym liczba pamiętanych kolorów wynosi maksymalnie 256, jest sposobem kompresji bitmap, często używany w Internecie do kompresji rysunków, wykresów, schematów itp., nie stosuje się go do kompresji fotografii najpopularniejszy format zapisu plików graficznych, jest sposobem kompresji bitmap, daje możliwość wyboru stopnia kompresji (im większa kompresja tym gorsza jakość) format, w którym każdy piksel jest opisany za pomocą 24-bitowego koloru RGB, stosuje się go do zapisywania zdjęć oraz materiałów przeznaczonych do druku, umożliwia stosowanie kompresji bezstratnejNazwa pliku Rozszerzenie Opis BITMAPA (ang. bit map) bmp GIF (ang. Graphic Interchange Format) gif JPEG (ang. Joint Photographic Experts Group) jpg TIFF (ang. Tagged Image File Format) tif
Grafika rastrowa - prezentacja obrazu za pomocą pionowo-poziomej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym.
Jakość obrazka rastrowego jest określana przez całkowitą liczbę pikseli (wielkość obrazu) oraz ilości informacji przechowywanych w każdym pikselu (głębia koloru).
Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych (w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym.
Konwersja:
Obrazy wektorowe można łatwo przetwarzać w ich odpowiedniki bitmapowe podając jedynie docelową rozdzielczość obrazu rastrowego.
Operacja konwersji w przeciwną stronę, tzw. wektoryzacja lub trasowanie, jest trudna i często nie daje spodziewanych efektów. Głównym problemem jest wyszukiwanie krawędzi. Stosuje się często techniki z dziedziny sztucznej inteligencji, najczęściej bada się zmiany parametrów takich jak kontrast, barwa, czy nasycenie.
Zadanie 1: przeprowadź operację konwersji tego rysunku z grafiki rastrowej na grafikę wektorową za pomocą Corel Draw.
Zadanie 2: przeprowadź operację konwersji tego zdjęcia (rastr) na plik *.gif za pomocą Paint. Dlaczego pogorszyła się jakość?
Zadanie 3: narysuj 3D przycisk za pomocą Corel Draw. (przykład patrz tu). Zapisz plik z rozszeżeniem .cdr, a następnie eksportuj jako .gif i .jpg.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz