RGB – jeden z modeli przestrzeni barw, opisywanej współrzędnymi RGB. Jego nazwa powstała ze złożenia pierwszych liter angielskich nazw barw: R – red (czerwonej), G – green (zielonej) i B – blue (niebieskiej), z których model ten się składa.
Kolor RGB można obliczyć tak:
numer koloru = R * 256^2 + G * 256 + B
Formaty bitmap i rozszerzenia nazw plików | ||
Nazwa pliku | Rozszerzenie | Opis |
BITMAPA (ang. bit map) | bmp | standardowy format pliku zawierającego zgodną z systemem Windows nieskompresowaną grafikę rastrową |
GIF (ang. Graphic Interchange Format) | gif | plik, w którym liczba pamiętanych kolorów wynosi maksymalnie 256, jest sposobem kompresji bitmap, często używany w Internecie do kompresji rysunków, wykresów, schematów itp., nie stosuje się go do kompresji fotografii |
JPEG (ang. Joint Photographic Experts Group) | jpg | najpopularniejszy format zapisu plików graficznych, jest sposobem kompresji bitmap, daje możliwość wyboru stopnia kompresji (im większa kompresja tym gorsza jakość) |
TIFF (ang. Tagged Image File Format) | tif | format, w którym każdy piksel jest opisany za pomocą 24-bitowego koloru RGB, stosuje się go do zapisywania zdjęć oraz materiałów przeznaczonych do druku, umożliwia stosowanie kompresji bezstratnej |
Grafika rastrowa - prezentacja obrazu za pomocą pionowo-poziomej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym.
Jakość obrazka rastrowego jest określana przez całkowitą liczbę pikseli (wielkość obrazu) oraz ilości informacji przechowywanych w każdym pikselu (głębia koloru).
Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych (w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym.
Konwersja:
Obrazy wektorowe można łatwo przetwarzać w ich odpowiedniki bitmapowe podając jedynie docelową rozdzielczość obrazu rastrowego.
Operacja konwersji w przeciwną stronę, tzw. wektoryzacja lub trasowanie, jest trudna i często nie daje spodziewanych efektów. Głównym problemem jest wyszukiwanie krawędzi. Stosuje się często techniki z dziedziny sztucznej inteligencji, najczęściej bada się zmiany parametrów takich jak kontrast, barwa, czy nasycenie.
Zadanie 1: przeprowadź operację konwersji tego rysunku z grafiki rastrowej na grafikę wektorową za pomocą Corel Draw.
Zadanie 2: przeprowadź operację konwersji tego zdjęcia (rastr) na plik *.gif za pomocą Paint. Dlaczego pogorszyła się jakość?
Zadanie 3: narysuj 3D przycisk za pomocą Corel Draw. (przykład patrz tu). Zapisz plik z rozszeżeniem .cdr, a następnie eksportuj jako .gif i .jpg.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz