środa, 2 marca 2011

Zadanie z OB dla 2TI i 2TJ (2.03.2011)

Temat: zasady tworzenia dobrej przezentacji
Cele: Nauczyć się zasad tworzenia dobrej prezentacji i używać je w praktyce.
Zapoznaj się z trześcią następujących dokumentów:

Napisz w zeszycie (nie przepisuj tekst napisany kursywą lecz przeczytaj go):

Porady dotyczące tworzenia skutecznej prezentacji:

  • OGRANICZ LICZBĘ SLAJDÓW DO MINIMUM. Aby utrzymać przejrzystość przekazu oraz przyciągnąć uwagę i zainteresowanie odbiorców, należy dążyć do minimalizowania liczby slajdów w prezentacji.
  • WYBIERZ ROZMIAR CZCIONKI PRZYJAZNY DLA ODBIORCÓW. Wybranie odpowiedniego rozmiaru czcionki ułatwia przekazanie informacji. Należy pamiętać, że odbiorcy muszą być w stanie przeczytać slajdy z pewnej odległości. Ogólnie rzecz biorąc, tekst napisany czcionką o rozmiarze poniżej 30 może być zbyt trudny do odczytania.
  • TEKST NA SLAJDACH POWINIEN BYĆ PROSTY. Ważne, aby odbiorcy skupili się na wysłuchaniu prezentowanych informacji, a nie na czytaniu zawartości ekranu. Warto używać punktorów lub krótkich zdań i starać się, aby mieściły się w pojedynczych wierszach — to znaczy bez zawijania tekstu. Niektóre projektory przycinają krawędzie slajdów, więc długie zdania mogą zostać ucięte.
  • ZASTOSUJ EFEKTY WIZUALNE DO PRZEKAZANIA INFORMACJI. Obrazy, wykresy, schematy i grafiki SmartArt stanowią wizualne wskazówki do zapamiętania przez odbiorców. Dodanie adekwatnych elementów graficznych jest uzupełnieniem tekstu i przekazu slajdów.
  • SKORZYSTAJ Z ŁATWYCH DO ZROZUMIENIA ETYKIET WYKRESÓW I SCHEMATÓW. Ilość tekstu nie powinna przeszkadzać w zrozumieniu elementów etykiet na wykresie lub schemacie.
  • ZASTOSUJ SUBTELNE, SPÓJNE TŁA SLAJDÓW. Warto wybrać atrakcyjny i spójny szablon lub motyw, który nie będzie nadmiernie przyciągał wzroku. Tło i ozdobniki nie mogą odwracać uwagi od przekazywanych informacji. Należy jednocześnie zadbać o kontrast między kolorem tła a kolorem tekstu. Wbudowane motywy w programie PowerPoint 2010 określają kontrast między jasnym tłem a ciemnym tekstem lub między ciemnym tłem a jasnym tekstem.
  • SPRAWDŹ PISOWNIĘ I GRAMATYKĘ. Aby zdobyć i utrzymać szacunek odbiorców, należy zawsze sprawdzać pisownię i gramatykę w prezentacji.
Podstawowe pytania, które zadajesz sobie, kiedy zaczynasz robić prezentację, są takie:

  1. Kto będzie moim słuchaczem?
  2. Jaki jest cel prezentacji?
Zadanie: Stwórz prezentację na jeden z podanych niżej tematów. Stosuje zasady omówione w dzisiejszej lekcji i w podanych na początku linkach. Dla wybranej prezentacji przemyśl, kto będzie twoją publicznością i jaki będzie cel wystąpienia. Przygotuj się do publicznego pokazu prezentacji i jej omówienia.

Prykładowe tematy:

  • Prezentacja o filmie (zaprezentować krótko treść filmu, aktorów, reżysera, ciekawostki związane z filmem - historyjki, budżet, efekty komputerowe, nagrody...)
  • Prezentacja o mieście (informacja ogólna, przemysł miasta, wyższe szkoły, ciekawostki o mieście, historia miasta, walory miasta)
  • Prezentacja banku lub firmy ubezpieczeniowej (zapoznaj się z rzeczywistą ofertą banku lub firmy ubezpieczeniowej, przedstaw ją w prezentacji tam, by publiczność chciała zostać twoim klientem; zwrócz uwagę na wiarygodność firmy/nanku, na zyski, na ryzyko)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz