środa, 8 grudnia 2010

Zadanie z OB dla 2TI i 2TJ (na 8 grudnia 2010 roku)

Temat: Wstęp w Bazy danych
Cele: Zapoznać się z budową baz danych w MS Access, uświadomić potrzebę używania relacyjnych baz danych.
Musisz wiedzieć:
  • co to jest baza danych?
  • co to jest relacyjna baza danych?
  • jakie są elementy składowe bazy danych w MS Access?
Zapisz w zeszycie:

Baza danych jest to zbiór uporządkowanych informacji zgromadzonych w określonym celu i obsługiwanych przez program umożliwiający ich wyszukiwanie, szybką edycję, zamianę lub usuwanie, wydruk, tworzenie raportów i zestawień.

Jednym z rodzajów baz danych jest relacyjna baza danych. Daje ona możliwość stworzenia powiązań pomiędzy wybranymi obiektami bazy, tak zwanych relacji. Relacje pozwalają na szybką wymianę i aktualizację danych w powiązanych ze sobą obiektach.

Celem tworzenia relacyjnych baz danych jest istotne zmniejszenie ich rozmiarów w stosunku do kartotekowych baz danych i uelastycznienie ich konstrukcji. Im więcej danych w tabeli, tym bardziej opłacalne jest podzielenie jej na logiczne fragmenty i umieszczenie ich w powiązanych ze sobą tabelach.

Microsoft Access - system obsługi relacyjnych baz danych, wchodzący w skład pakietu biurowego Microsoft Office

Zadanie:

  • Utwórz nową bazę danych w MS Access
  • Utwórz nową bazę danych na podstawie szablonu.

Baza danych Microsoft Office Access jest zbudowana z następujących obiektów:

  1. Tabele – są podstawowym obiektem każdej bazy danych, przechowują dane, na ich podstawie są tworzone pozostałe obiekty bazy.
  2. Kwerendy – inaczej zapytania – służą do wyszukiwania danych w bazie, w tabelach i innych kwerendach. Służą także do wykonywania obliczeń, łączenia informacji z kilku obiektów, tworzenia tabel, analizy, modyfikacji i aktualizacji danych.
  3. Formularze – są przeznaczone do zarządzania bazą danych. Za ich pomocą można oglądać, wprowadzać, drukować i usuwać dane, a także wykonywać obliczenia.
  4. Raporty – służą do automatycznego grupowania i podsumowywania danych oraz do tworzenia wydruków.
  5. Strony – inaczej strony dostępu do danych, służą do prezentacji danych w Internecie lub sieci lokalnej.
  6. Makra – służą do automatyzacji funkcji systemu zarządzania bazą danych.
  7. Moduły – obsługa obiektów baz danych jest możliwa za pomocą kodu napisanego w języku Microsoft Visual Basic. Umożliwiają dostęp do specjalnych struktur przechowujących ten kod.
  8. Grupy – pozwalają na stworzenie własnej organizacji bazy. Można tworzyć własne grupy obiektów i umieszczać w nich dowolne obiekty.
Zadanie 2:
Zaprojektuj w zeszycie bazę danych, która przechowywałaby dane o uczniach szkoły, ich ocenach z każdego przedmiotu i nauczycielach tych przedmiotów.

Ważne: zanim opuścisz pracownię komputerową, wyłącz komputer, połóż klawiaturę i myszkę na miejsce, a krzesła powinne być dosuniente.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz