piątek, 19 listopada 2010

Zadanie z SOiS dla 1TI i 1TJ (15 i 19.11.2010)

Temat: praca z rejestrem systemowym.

Cele: nauczyć się obsługiwać rejestr systemowy. Znać najważniejsze informacje o rejestrze systemowym.

Wskazówki: Prowadź notatki. Poniższe informacje powinny koniecznie być odnotowane w twoim zeszycie.


Rejestr systemowy jest następcą plików .ini, które miały poważne wady i ograniczenia.


.ini - rozszerzenie plików inicjalizacyjnych, zawierających dane konfiguracji danego programu (np. ustawienia kolorów) dla programów przeznaczonych do systemów Microsoft Windows.


Zadanie 1: znajdź na komputerze pliki ini. Otwórz je za pomocą notatnika i zobacz, jak wygląda treść takiego pliku. Zauważ, że za zwyczaj jest to lista w postaci: zmienna = wartość.


Rejestr Windows, a dokładnie rejestr ustawień w systemach operacyjnych Windows to hierarchiczna baza danych konfiguracyjnych. Są w niej przechowywane informacje o konfiguracji i ustawieniach m.in. użytkowników, urządzeń podłączonych do komputera, zainstalowanych programów.


Rejestr jest centralną bazą danych przeznaczoną do przechowywania w ujednolicony sposób wszystkich informacji konfiguracyjnych systemu operacyjnego i aplikacji.


Zadanie 2: Wejdź do rejestru w następujący sposób: wybierz Start -> Uruchom -> regedit (enter). Przejrzyj, jak wygląda rejestr. Po lewej stronie znajdują się kluczy, a po kliknięciu na nich w prawym okienku pojawiają się wartości wybranych kluczy. Klikając 2 razy na poszczególne wartości zauważ, że różne klucze mogą mieć różny typ danych. Na przykład, tekst, liczba, ciągi znaków...


Zapisz do zeszytu:

Z rejestru korzystają następujące komponenty systemów Windows NT/2000/XP

  • Programy instalacyjne

  • Program, wykrywający urządzenia

  • Jądro systemów Windows

  • Menedżer PnP

  • Sterowniki urządzeń

  • Narzędzia administracyjne

  • Profile użytkowników

  • Profile sprzętowe.

Zapisz znaczenia poszczególnych kluczy:

HKEY_CURRENT_USER

Zawiera gałąź główną informacji konfiguracyjnych dla aktualnie zalogowanego użytkownika. Tutaj są przechowywane foldery użytkownika oraz określone przez niego kolory ekranu i ustawienia Panelu sterowania. Te informacje są skojarzone z profilem użytkownika. Czasami dla tego klucza używa się skrótu „HKCU” .

HKEY_USERS

Zawiera wszystkie aktywnie ładowane profile użytkowników komputera. Klucz HKEY_CURRENT_USER jest podkluczem klucza HKEY_USERS. Dla klucza HKEY_USERS czasami używa się skrótu „HKU” .

HKEY_LOCAL_MACHINE

Zawiera informacje dotyczące konfiguracji komputera (dla każdego użytkownika). Czasami dla tego klucza używa się skrótu „HKLM” .

HKEY_CLASSES_ROOT

Zawiera powiązanie typów plików z aplikacjami, które je obsługują.

HKEY_CURRENT_CONFIG

Zawiera informacje o profilu sprzętu użytym przez komputer podczas uruchamiania systemu.

Zadanie 3:

Utwórz kopię zapasową rejestru. W tym celu zaznacz w lewym oknie Mój komputer i wybierz Plik -> Eksportuj. Zapisz kopię rejestru na dysku twardym.


Zadanie 4 (zmieniamy system tak, aby on nie używał kosz):

  1. Znajdź klucz HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Exolorer\Desktop\NameSpace\{645FF040-5081-9F08-0}
  2. Zapisz jego kopię w plik
  3. Usuń ten klucz za pomocą DEL.
  4. Przywróć klucz za pomocą polecenia Plik -> Importuj

Zadanie 5 (zmieniamy podpis Mojego komputera):

  1. Znajdź klucz @C:\WINDOWS\system32\SHELL32.dll,-9216
  2. Zmień wartość klucza na „Komputer w zs1”
  3. Sprawdź, jak teraz nazywa się aplikacja Mój komputer.
  4. Zmień wartość klucza z powrotem na mój komputer.

Zadanie 6:

Wyszukaj w Internecie, jakie są programy dla czyszczenia rejestru i zapisz je sobie do zeszytu.


Po zakończeniu pracy wyłącz komputer, połóż myszkę i klawiaturę na miejsce. Przysuń krzesła do stołów.


Zadanie domowe: Nie zapominaj prowadzić blog o twoim komputerze. Jeżeli nie uda się ci wykonać zadania na lekcji, to wykonaj je w domu, zrób zdjęcie ekranu z wynikami zadania i umieść je na swoim blogu. Jeżeli jeszcze nie podałeś nauczycielce adres swojego blogu, to zrób to w najbliższym czasie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz